Web corporatiu de Barcelona World Race

  • Data: 28/03/2016
  • Client: Barcelona World Race

Ver Projecte

Perfil de l'empresa

La Barcelona World Race és l'única regata de volta al món a vela amb dos tripulants per vaixell i sense escales. Els vaixells surten de Barcelona el 31 de desembre de 2014 i tornen al mateix port, amb les primeres arribades previstes a partir del març de 2015. La regata se celebra cada quatre anys. És un repte esportiu de primer nivell i una aventura oceànica que posa a prova els límits humans.

A títol orientatiu, la passada edició de la Barcelona World Race, celebrada al 2011-2012, va generar les xifres de trànsit següents:

  • 2.000.000 de visitants des dels cinc continents
  • 18.000.000 de visites
  • 80.000.000 de pàgines vistes

Com succeeix en molts esdeveniments esportius, l'interès mediàtic i el trànsit del web es concentra al voltant de dates concretes (amb pics de trànsit, en el cas de la Barcelona World Race, durant la sortida i l'arribada de la regata i en moments puntuals), fet pel qual l'escalabilitat i dimensionament de la plataforma esdevenen factors crítics.

La Fundació Navegació Oceànica Barcelona va contactar amb Infinitum Digital, empresa proveïdora de serveis avançats en tecnologies de la informació que ja ha realitzat webs per a nombroses empreses i organitzacions catalanes i espanyoles, per tal que els ajudéssim a crear el seu lloc web. La conclusió a la que vam arribar conjuntament és que la solució idònia en aquest cas era usar el gestor de continguts eZ Publish

.

© Jorge Andreu/FNOB

El Repte

El principal repte de la renovació de la web era crear una estructura estable i segura, capaç de suportar un trànsit multimèdia intens i de carregar-se de manera àgil i ràpida. També calia ordenar i presentar adequadament un gran nombre de continguts per tal que la navegació per la pàgina (i mai millor dit) fos assimilable i intuïtiva.

En concret, els objectius que havia d'assolir el projecte eren:

  • Oferir informació en temps real sobre el recorregut de la regata a una audiència mundial i multilingüe. Integració amb sistemes detracking (geoposicionament).
  • Generació constant d'informació d'interès esportiu: rànquings, estadístiques, meteorologia, incidències, etc.
  • Oferir notícies i cròniques esportives multiformat al públic en general i, especialment als professionals dels mitjans de comunicació, que disposen d'una àrea dedicada al lloc web.
  • Oferir la màxima visibilitat i retorn als patrocinadors de la regata mitjançant un seguiment estadístic personalitzat.
  • Integració amb streaming de vídeos provinents de diferents fonts (videoconferències amb els vaixells, producció televisiva, etc.).
  • Integració dels diferents canals socials de l'organització al lloc web. Eines per facilitar la redifusió viral de contingut.
  • Posar a disposició del gran públic el programa educatiu i els programes de formació universitària de la Barcelona World Race.
  • Donar suport i difusió als projectes de col·laboració científica. Difondre la cultura de la sostenibilitat.
  • Hostatjar amb les màximes garanties de seguretat i disponibilitat l'àrea dedicada als professionals de Salvament Marítim.
  • Permetre un accés àgil i efectiu a tots els contingutsdes de dispositius mòbils connectats a la xarxa.

Imagen de la BWR de 2010 (AFP)

La solució Infinitum Digital

Per crear el lloc es va escollir el gestor de continguts eZ Publish versió 5.3, amb suport de Symfony, un delsframeworks PHP més coneguts, usat per molts llocs web de trànsit elevat. De fet, eZ és l'únic CMS amb unaintegració completa amb Symfony2. A més, eZ Publish 5.3 oferia per defecte les funcionalitats que calien per resoldre totes les necessitats del lloc web.

Les raons per escollir eZ Publish van ser:

  • Una gestió de contingut intuïtiva i eficient
  • Màxima flexibilitat editorial
  • Alt trànsit, rendiment i disponibilitat
  • Una plataforma segura
  • Una plataforma multicanal
  • Una plataforma multidispositiu
  • Una plataforma multilingüe
  • Gran capacitat d'integració amb altres sistemes
  • Funcionalitats 2.0 natives
  • Optimitzada per al SEO
  • Recolzat pel millor framework PHP: Symfony2 

El projecte es va posar en marxa l'abril de 2014. La Fundació Navegació Oceànica Barcelona i Infinitum Digital van acordar un calendari dividit en quatre fases: estructura bàsica corporativa i multimèdia, programes científic i educatiu, integracions de les dades i estadístiques de la cursa, i gestió de la retransmissió de la regata en temps real. Durant sis mesos Infinitum Digital ha anat implementant els serveis a la web d'acord amb el pressupost i en els terminis previstos.

El lloc es presenta en versió multilingüe, concretament en català, castellà, francès i anglès. No cal dir que avui dia, quan més de la meitat dels accessos a internet es produeixen des de dispositius mòbils, era essencial aconseguir que el lloc fos llegible des de qualsevol dispositiu. Per això s'han fet incomptables proves i retocs fins a aconseguir una navegació perfectament adaptada a totes les pantalles.

La facilitat d'ús de la plataforma eZ Publish per part de l'equip humà de la Barcelona World Race també era importantíssima. Els responsables de comunicació de l'esdeveniment elaboren i actualitzen el contingut del lloc sense necessitat de comptar amb un programador o dissenyador i amb la tranquil·litat que l'aspecte i l'estil de la pàgina no en resultaran afectats.

Comprova-ho tu mateix. Entra a Barcelona World Race i experimenta la sensació de navegar per alta mar a gran velocitat. Només et faltarà sentir el frec i l'olor de la brisa marina!

Una solució basada en Symfony

La web de la Barcelona World Race ha estat realitzada utilitzant el nou kernel eZ Publish basat en Symfony2. Symfony és en l’actualitat el framework de referència en el món PHP i eZ Publish és el primer CMS open source en adoptar-lo en la seva totalitat. Aquest fet ha permès tot un seguit d’avantatges, entre d'altres:

  • Capacitat de deployment avançada
  • Una plataforma més extensible en funcionalitats
  • Millor suport al desenvolupament
  • Més seguretat
  • Més estabilitat
  • Més prestacions d’alta disponibilitat
  • Un accés a una comunitat molt activa de desenvolupadors

A nivell de negoci, Symfony ens ha aportat una major productivitat, un manteniment millorat, un codi més estandarditzat i un coneixement global de projecte més fàcil de compartir i ampliar.

eZ Publish + Symfony = alt trànsit, rendiment i disponibilitat

Per permetre una millor experiència d'usuari i escalar una gran quantitat de visitants s'utilitza una configuració clusteritzada d'alta disponibilitat.

La plataforma eZ Publish s'integra amb la solució de CDN d'Amazon CloudFront. La CDN permet oferir baixa latència a nivell mundial i reduir molta càrrega als servidors. En segon lloc, la plataforma treballa amb una solució de reverse proxy (Varnish) que permet aportar dinamisme i diferents temps d'expiració a l'actualització de continguts, alhora que redueix la càrrega dels servidors un 70%. Per sota d'aquesta arquitectura hem dissenyat un sistema redundat de frontals eZ Publish i bases de dades MySQL.

Aquest enfocament permet un bon compromís entre una actualització contínua de continguts i la gestió d'alts pics de trànsit.

La Barcelona World Race

La Barcelona World Race és el principal i més rellevant projecte de la Fundació Navegació Oceànica Barcelona. És unesdeveniment esportiu de primer ordre i les seves prioritats són la qualitat, la innovació, el respecte al medi ambient i una gestió ètica i socialment responsable. Al juliol de 2014 va obtenir la certificació ISO 20121 de gestió d'esdeveniments sostenibles. Ha estat la primera regata internacional que rep aquest reconeixement.

eZ Publish

eZ Systems és un proveïdor de programari de codi públic comercial reconegut a nivell mundial. El seu lideratge i enfocament innovador porten més enllà la gestió de continguts (CMS) per crear una veritable experiència digital amb capacitats d'optimització sistemàtica.

Milers d'organitzacions de tot el món es beneficien de les solucions optimitzades i intel·ligents de comunicació multicanal d'eZ Publish. La seva base de clients incloupetites, mitjanes i grans empreses de tots els sectors, com ara els mitjans de comunicació, els serveis financers, les telecomunicacions, el retail, el govern, la manufactura, la logística i l'educació.